Skip to main content

Verslag van de verrassingstocht op woensdag 4 oktober 2023.

De bus “Gealtsje “ met chauffeur Arthur van Paulusma Reizen stond om kwart over acht klaar bij de poort. De start was iets later dan gepland en via de Tussendiepen gingen we op weg naar voor ons nog onbekende bestemmingen. We verlieten bij Vriezenveen de N36 en belandden via wat smalle landweggetjes in het buitengebied van Harbrinkhoek op het erf van “Paardenmelkerij en dekstation Sand”.
We werden door eigenaar Sand en zijn vrouw ontvangen met koffie of thee en krentenwegge en kregen van Sand een uitgebreide uitleg over zijn bedrijf. Wat een dekstation is, is wel bekend maar dat men paarden ook kan melken, hoe men dat doet en wat men zoal met de paardenmelk kan doen was wat minder bekend. Het melken van een paard gaat machinaal en globaal net als bij koeien. Ze worden drie keer per dag gemolken en dat levert 5 liter melk op. De melk van het Haflinger paardenras is anders van samenstelling dan koeienmelk. Ze bevat o.a. minder en andere vetten en is rijk aan vitamines en eiwitten. De melk wordt verkocht als drinkmelk en in capsule vorm maar wordt o.a. ook verwerkt in medicijnen, zalf, lotion en zeep. Daarna volgde er een rondgang door bedrijf waarbij ook het melken werd gedemonstreerd. Er waren ruim dertig paarden in de boxen.

Na de lunch vertrokken we naar Borculo waar we het brandweer-museum bezochten. Dit is één van de twee grootste musea van Nederland. Men vindt daar groot aantal voertuigen en uitrustingstukken uit de jaren 1680 tot 1970. Het museum laat zien hoe een kruiwagen met daarop een met mankracht bediende pomp door de jaren heen veranderde in de krachtige brandweerwagen vol hulpmiddelen van nu. Met name de ontwikkeling van de benzine- en dieselmotor zorgde voor die veranderingen. Die verandering geldt ook voor de huidige brandweerman. Zowel de wagen als de brandweermens (want tegenwoordig zijn er ook vrouwen “brandweerman”) zijn nu heel breed inzetbaar. De rondleiding werd door ex-brandweermannen verzorgd met duidelijke uitleg en boeiende verhalen.

Daarna zijn we tegen zessen in Terwolde bij brasserie “KriebelZ” beland waar we onder genot van een drankje (of soms twee) van een prima driegangen-dinertje mochten genieten. De laatste 120 km ging deels in het donker via Zwolle en Steenwijk weer naar Drachten. Restte nog om chauffeur Arthur voor de veilige rit te bedanken en die dank gold natuurlijk ook voor reisleider Roorda en zijn vrouw die als EHBO-ster de reis meemaakte. Om kwart voor negen waren we weer terug bij het startpunt.
Klaas en Jenny Drost